Lajit

Studio Dance Pitissä voit harrastaa monipuolisesti taiteen perusopetuksen yleiden oppimäärän mukaan. Valikoimastamme löydät tunteja niin lapsille, nuorille kuin aikuisillekin ja aloittaa voit minkä ikäisenä tahansa!

Lajikuvauksista saat hyvän yleiskuvan tarjoamistamme tanssityyleistä, mutta ethän epäröi tarvittaessa kysyä neuvoa myös henkilökunnaltamme. Autamme mielellämme! Tervetuloa mukaan hyvän mielen treeneihin! 

  • BALETTI

    Perehdymme klassisen baletin tekniikkaan ja tutustumme balettitunnin eri osa-alueisiin sekä lajille tyypilliseen tapaan liikkua. Alkeistasoilla opettelemme lajin perusliikkeitä tanko- sekä keskilattiaharjoituksin ja jatkotasolla yhdistelemme opituista liikkeistä tanssillisempia kokonaisuuksia. Baletti vahvistaa ryhtiä, liikkuvuutta sekä kehonhallintaa ja sopii kaikille tanssista kiinnostuneille. Opettajat: Noora ja Riksu / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: Barre, pilates, balletone, keho ja mieli

  • BALLETONE

    Balletone yhdistää baletin ja kiinteytysjumpan tehokkaaksi kokonaisuudeksi. Tunti parantaa ryhtiä, kehonhallintaa ja liikkuvuutta ja se sopii kaikille! Aiempaa tanssitaustaa ei tarvita. Tunnilla pärjäät avojaloin tai pehmeät tossut jalassa. Harjoitteluun kuuluu olennaisena osana loppuvenyttely, joten mukaan on hyvä varata myös lämmintä vaatetta ja sukat. Ohjaajana: Saara

  • BARRE

    Barre on maailmalla huippusuosion saavuttanut treenimuoto eikä syyttä; se on supertehokasta, mukaansatempaavaa ja tuloksia syntyy nopeasti. Jos kaipaat monipuolista ja innostavaa treeniä, joka vahvistaa etenkin pakaroita, reisiä ja keskivartaloa, barre on sinua varten. Monet barren harjoituksista pohjautuvat balettiin ja ne tehdään musiikin mukana balettitangon eli barren äärellä. Barre kehittää kestävyysvoimaa ja sytyttää ryhtiä kohottavat syvät lihakset. Tunnilta saat mukaasi voimaantuneen ja ryhdikkään olon! Opettajat: Noora ja Petra N. / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: pilates, balletone, aikuisbaletti, keho ja mieli

  • BOLLYWOOD

    Bollywood-tanssit ovat intialaisten elokuvien tansseja, täynnä positiivisia tunteita, iloa ja eksoottista musiikkia. Bollywood-tanssissa kiinnitetään huomiota käsiin, joilla kerromme erilaisia tarinoita. Bollywoodia tanssitaan yleisesti paljain jaloin, mikä auttaa aktivoimaan kehon jäntevyyttä. Tanssi on hauskaa liikuntaa ja lisäksi tunteihin kuuluu venyttelyä ja rentoutumista. Aiempaa tanssikokemusta ei tarvita, vain halu kokeilla jotakin uutta, hauskaa, mahtavaa ja eksoottista riittää! Opettajat: Olga / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: Retrojamit, Barre, pilates, K20 MTV/street alkeet

  • DANCE MIX

    Dance mix -tunnit ovat hauska ja helppo tapa kohottaa kuntoa. Tunti alkaa lempeällä alkulämmittelyllä ja lopuksi jäähdytellään ja venytellään. Tanssiosuuden koreografiat ovat helposti muistettavia ja vaihtuvat noin kuuden viikon välein. Tanssiosuudessa on vaikutteita useista latinalaisista tansseista (esim. Salsa, cha cha cha) sekä erilaisista kansantansseista (esim. afro, israelilainen tanssi, irlantilainen kansantanssi).

  • HIP HOP

    Hiphop-tunnilla opetellaan perustekniikan lisäksi tanssimaan erilaisia "grooveja", askeleita ja isolaatioita hyödyntämällä. Tärkeintä on hyvän fiiliksen ja musiikin ohella tanssijoiden oman tyylin ja tanssin kehittäminen opittujen askeleiden ja harjoitusten avulla. Tanssilajiissa yhdistyy merkittävä määrä muita tanssilajeja kuten lindy hopia, housea, breakdancea ja afroamerikkalaista tanssia. Opettajat: Jani, Nora ja Petra V. / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: muut hip hopin tasot, MTV/street -tunnit, pilates, Retrojamit

  • HOUSE

    House on 80 -luvulla Chicagossa syntynyt fuusiotanssi, jossa yhdistellään askeleita eri tanssityyleistä, kuten jazz, salsa, steppi, break, capoeira ja afro. Tässä nopeatempoisessa tanssissa on paljon nopeaa jalkatyöskentelyä, mutta tärkeintä on musiikin rytmin tuominen kehoon eli jacking. Nykyiseen muotoonsa laji on kehittynyt New Yorkin klubeilla eri kulttuurien vaikutuksessa. Hauskaa, hikistä ja haastavaa! Tunnille tarvitset vaatteet, joissa on helppo liikkua ja sisäkengät. Opettajat: Nora / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: Hip hop, MTV/street, Retrojamit, pilates, Barre

  • K20- ja K30-RYHMÄT

    Aikuisten omat tanssitunnit tarjoavat myös teini-iän ohittaneille mahdollisuuden aloittaa tanssi harrastuksena tai paneutua siihen lajina hieman syvemmin. Ikärajoista emme ole niinkään tarkkoja, mutta voit valita sinulle sopivan ryhmän vaikka sillä perusteella, että K20-ryhmät esiintyvät näytöksissämme ja K30-ryhmät eivät. Tule mukaan ja kokeile rohkeasti uutta!

  • KATUTANSSIN KEHITYSRYHMÄT

    Kehitysryhmät ovat tarkoitettu oppilaille, jotka haluavat kehittyä monipuolisemmin ja nopeammin teknisissä taidoissa sekä esiintyjinä. Tunneilla treenataan monipuolisesti eri katutanssilajien perusteita, lihaskuntoa, oman kehon liikkuvuutta ja lattianpoikki- harjoitteita. Tärkeää on hyvä fiilis ja ryhmähenki sekä tanssijan oman tyylin ja tanssin kehittäminen opittujen harjoitusten avulla. Ryhmässä olo vaatii sitoutumista ja säännöllistä läsnäoloa tunneilla ja harjoituksissa. Ryhmiin haetaan erikseen. Opettajat: Miia ja Nora

  • KEHO JA MIELI

    Tunti pitää sisällään erilaisia kehon ja mielen tasapainoa, voimaa, liikkuvuutta, rentoutumista sekä keskittymiskykyä edistäviä liikkeitä. Liikkeet ja harjoitukset voivat olla mm. dynaamista tai staattista venyttelyä, putkirullausta, rentoutumista, joogaa tai pilatesta. Tunnilla vahvistetaan koko kehon liikkuvuutta ja kehonhallintaa eri asennoissa. Tunneilla myös hengitys on olennainen osa harjoitusta lisäten liikkeiden tehokkuutta. Tunti etenee rauhallisessa tahdissa omaa kehoa ja sen tuntemuksia kuunnellen. Lempeä ja monipuolinen tunti sopii kaikille, aloittelijalle sekä kokeneelle harjoittelijalle. Tunnin rakenne vaihtelee viikottain. Opettajat: Nora / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: Barre, pilates, lihaskunto

  • LASTENTANSSI

    Lastentanssituntimme pyrkivät kehittämään pienten osallistujien motoriikkaa, rytmitajua, liikkuvuutta ja kehonhallintaa - kaikkea tätä kuitenkin leikin varjolla, monipuolisen musiikin siivittämänä ja liikkumisen ilosta! Tunneilla teemme erilaisia eläytymis- sekä liikeharjoituksia ja kokeilemme helpon koreografian rakentamista. Sopii myös pojille. Opettajat: Heini ja Saara

  • LIHASKUNTO

    Lihaskuntotunneillamme treenataan monipuolisesti eri lihasryhmiä käyttäen apuna step-lautaa, pumppitankoja ja käsipainoja. Lyhyen alkulämmittelyn jälkeen tehokas ja hikinen lihaskestävyysosuus ja tunnin lopussa venyttelyt. Sopii kaikille. Ohjaajat: Karssu, Nora ja Riksu

  • LYRICAL JAZZ

    Lyrical jazz on nykytanssin, jazzin sekä baletin tekniikoihin perustuva tanssilaji. Tunneilla tehdään erilaisia tekniikkaharjoituksia, lattian poikki liikkumisia ja tunnelatausta vaativia koreografioita. Musiikkina käytetään pääsääntöisesti hitaita balladeja. Vahva osa tunnin sisältöä on musiikin tulkitseminen osana tanssia ja tarinankerrontaa. Liiketyyli on usein kaunis ja virtaava, mutta koreografioihin voidaan tuoda mielenkiintoa erilaisilla aksenteilla. Opettajat: Nora / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: aikuisbaletti, street jazz, pilates, Barre, showtanssi

  • MTV/STREET

    MTV/ street -tunneilla fuusioidaan eri hip hop -genrejen tyylejä. Tunneilla treenataan street -tanssin perustekniikkaa erilaisten harjoitteiden ja koreografioiden kautta. Opettajan oma tyyli vaikuttaa paljon tunnin sisältöön. Näillä tunneilla ei hikeä säästellä! Valikoimastamme löydät varmasti oman taso -ja ikäryhmäsi. Opettajat: Amanda, Elli, Miia, Nora, Petra V. ja Siiri / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: muut MTV/street -ryhmät, hip hop, house, vogue alkeet, Retrojamit, pilates, bollywood

  • NYKYTANSSI

    Tutustumme keholle luonnolliseen tapaan liikkua sekä leikittelemme erilaisilla tyyleillä tekniikkaharjoitusten ja koreografian muodossa. Nykytanssi on ihanan luonnollinen ja monipuolinen tanssilaji, joka sopii kaikille ikään ja kokoon katsomatta. Opettajat: Noora, Pilvi, Riksu ja Roosa / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: aikuisbaletti, Barre, pilates, Keho ja mieli, showtanssi

  • PILATES

    Pilates vahvistaa keskivartaloa syvistä vatsalihaksista alkaen, korjaa ryhtiä, pitää selän terveenä, edistää lihastasapainoa ja pitää nivelet joustavina. Se lisää liikkuvuutta ja helpottaa niska-hartiaseudun jumituksia. Sopii kaikille aloittelijoista ammattilaisiin. Loistava oheisharjoittelu- tai kehonhuoltomuoto laijiin kuin lajiin. Tekee hyvää koko keholle, myös sinne korvien väliin. Pilatestunnin kulmakiviä ovat hallinta, niin kehon kuin mielenkin, keskittyminen sekä itseen, että liikkeeseen ja liikkeen suorituksen tarkkuus - hengitystä unohtamatta. Pilates pohjautuu Joseph H. Pilateksen (1883 - 1967) luomaan Contrology - menetelmään. Opettajat: Irja / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: Barre, Keho ja mieli, lihaskunto, balletone

  • RETROJAMIT

    Retrojamit tunneilla fiilistellään eri aikakausien musiikkia ja tanssitaan kunkin aikakauden tyypillisten tanssityylien ja liikkeiden mukaisesti. Hyppään mukaan 70-, 80- ja 90-lukujen maailmaan ja tule ennenkaikkea pitämään hauskaa! Tunnit painottuvat pääasiallisesti tanssisarjojen tekemiseen ja itsensä ilmaisemiseen. Opettajat: Nora / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: Bollywood, Barre, pilates, lihaskunto, Keho ja mieli

  • SATUTANSSI 3-4-V

    Tärkeintä tunneilla on lapsi. Lapsen liikkumisen ja tanssimisen riemu hyvän musiikin rytmittämänä. Leikin ja luovien harjoitusten avulla luodaan pohjaa myöhemmälle tanssiharrastukselle. Harjoitellaan ryhmässä työskentelyä ja opetellaan vuorovaikutustaitoja. Opettajat: Saara

  • SHOWTANSSI

    Showtanssi on monipuolinen laji, jossa yhdistyvät tanssiin heittäytyminen ja tekninen taituruus. Tyylit vaihtelevat hip hopista lyyriseen ja vaikutteita lainataan niin jazzista kuin nykytanssistakin. Opettajat: Heidi, Heini, Terhi, Petra N. ja Riksu / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: Bollywood, Barre, balletone, pilates, Retrojamit, Keho ja mieli, lihaskunto

  • SHOWTANSSIN KEHITYSRYHMÄT

    Kehitysryhmämme tarjoavat innokkaimmille harrastajille mahdollisuuden kehittää lajiosaamistaan tehokkaasti. Opiskelun pääpaino on showtanssin tekniikassa sekä koreografiassa. Ryhmässä olo vaatii sitoutumista ja säännöllistä läsnäoloa tunneilla ja harjoituksissa. Opettajat: Heini, Terhi ja Petra N.

  • STREET DROP IN

    Street drop in -tunti soveltuu jo useamman vuoden katutanssia harrastaneille. Tunneilla keskitytään koreografioiden tekemiseen perusteita unohtamatta. Koreografia vaihtuu 2-3 viikon välein. Jos koko lukukauteen sitoutuminen on esim. töiden tai opiskeluiden takia haastavaa, tämä tunti on juuri sinulle! Ryhmä ei esiinny näytöksissä. Opettajat: Miia / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: Retrojamit, MTV/street -ryhmät, lihaskunto

  • STREET JAZZ

    Street jazz -tunti on rakennettu hyödyntäen monipuolisesti erilaisia nyky- ja jazztanssin sekä katutanssilajien tekniikoita. Tanssitunti koostuu lämmittelyosuudesta, salin poikki liikkuvista tekniikkaharjotteista ja koreografia osuudesta. Tunnin pääpaino on koreografiassa ja tanssimisessa, joita tekniikkaharjoitteet tukevat. Tunnilla hyödynnetään musiikin eri nyansseja, iskuja ja sanoja. Tunnin koreografinen osuus on usein tyylillisesti samankaltainen kuin musiikkivideoissa ja artistien taustalla nähtävät koreografiat. Opettajat: Nora / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: Lyrical jazz, showtanssi, balletone, Barre, pilates, Keho ja mieli, lihaskunto

  • TANSSI-INTRO

    Tanssi-intro on eri tanssityylien esittelykurssi, jonka aikana tutustutaan mm. showtanssiin, nykytanssiin ja MTV/streetiin. Kurssi on luotu lämmöllä erityisesti niille oppilaille, jotka eivät välitä esiintymisestä, sillä ryhmä ei osallistu koulun näytöksiin. Opettajat: Pihla / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: oman ikäryhmän showtanssi, MTV/street ja hip hop -ryhmät

  • VOGUING

    Laji on saanut inspiraationsa muotikuvista ja malleista. Voguingissa tehdään teräviä käsiliikkeitä sekä poseerauksia. Poseerauksissa ajatellaan pysähdyksiä ja valokuvia, kuten kuuluisan Vogue-muotilehden sivuilla. Voguing tunneilla keskitytään vartalon kauniisiin ja suoriin linjoihin sekä asenteen ottamiseen. Opettajat: Amanda, Ofi ja Venla / Tunnin korvaamiseen suosittelemme: Heels, pilates, Keho ja mieli